Leuker kunnen ze’t niet maken

Bedrijfskledingregeling in 2011fotobelastingdienst.jpg

 

Per januari 2011 is er, door een wijziging in de belastingwetgeving, het een en ander veranderd in de kostenvergoedingen aan werknemers als het gaat om bedrijfskleding.

Elk bedrijf moet op voorhand een afweging maken wanneer het deze nieuwe regels gaat toepassen.

Men kan dit in 2011, 2012, 2013 of anders uiterlijk in 2014 doen.

Voorwaarden

Om fiscaal gezien bedrijfskleding “bedrijfskleding” te laten zijn, moet er sinds jaar en dag worden voldaan aan bepaalde voorwaarden. Hierin is de belastingdienst altijd zeer duidelijk geweest:
elk kledingstuk moet een beeldmerk bevatten van 70 cm².

Het op een representatieve manier aanbrengen van een beeldmerk is niet altijd een eenvoudige opgave voor de werkkledingleverancier.

Bij de ontwikkeling van menig bedrijfslogo is niet of nauwelijks rekening gehouden met de uiting op de kleding. Het “huisstijlboek” dat de kledingleveranciers vaak in handen gedrukt krijgen, maakt het er dikwijls ook niet makkelijker op. Bedenk maar eens hoe je een logo van 1,5 cm hoog en 16 cm breed moet omzetten naar een beeldmerk op een representatieve blazer, pantalon of rok of andere werkkleding.

 Wat bij de nieuwe regelgeving blijft staan, is dat de verstrekte bedrijfskleding aan de wet voldoet wanneer:

– Elk kledingstuk is voorzien van één of meer zichtbare logo’s met een totale oppervlakte van
70 cm² (dit mag dus ook 2 x 35 cm² zijn).

– De bedrijfskleding achterblijft op het bedrijf, bijvoorbeeld in een daarvoor ingerichte ruimte met lockers.

Als aan deze eisen wordt voldaan, valt de bedrijfskleding in de categorie “nihilwaardering” en is onbelast. Bedrijfskleding die noodzakelijk is voor het uitvoeren van de werkzaamheden zoals veiligheidskleding, valt ook in deze categorie.
In de oude en nieuwe bedrijfskledingregeling kan dus ook kleding worden aangeschaft zonder logo, mits die achterblijft op het bedrijf.

Wordt niet aan de vereisten voldaan dan valt de kleding in de zogenaamde “vrije” ruimte, die 1,4% bedraagt van de totale loonsom van het bedrijf. Wanneer het totaal van de werkkosten de gestelde 1,4% overschrijdt, vindt 80% eindheffing plaats over de meerwaarde.

Als aan de eisen voor “nihilwaardering” wordt voldaan, verandert er niets vergeleken met de voorgaande jaren. Ook als een bedrijf nog geen overstap maakt naar de nieuwe regeling verandert er niets want de kleding is onbelast zolang deze is voorzien van een logo van 70 cm² per kledingstuk.

Dat houdt in dat een broek en een jasje met op elk kledingstuk een logo van 35 cm² niet voldoet aan de bedrijskledingregeling nieuwe stijl.

.



 

© 2011 WomenWorks | typefouten en prijswijzigingen voorbehouden
   
© 2011 - 2017 WomenWorks | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.